Spejderbevægelsen blev startet i 1907 af Lord Robert Baden-Powell. Som KFUM-spejder er du en del af WOSM (World Organization of the Scout Movement) sammen med mere end 50 millioner spejdere over hele verden!
Vi går, som resten af WOSM, ind for fred, retfærdighed og beskyttelse af naturen. Vi arbejder derfor meget med miljøet og er ofte i naturen i vores spejderarbejde.
Robert Baden-Powell
Stifteren af spejderbevægelsen.
Spejderbevægelsen er en frivillig, ikke-part-politisk bevægelse, som er åben for alle uden hensyn til deres oprindelse, etnicitet eller tro.
"Spejderarbejde handler om at lære unge at føle ansvar for sig selv, hinanden og naturen. Gennem spejderarbejdet vil vi lære unge at danne deres egen mening i et demokratisk samfund. Vi lærer dem respekt for naturen, andre kulturer og for hinanden."
"Jeg går ikke til spejder. Jeg er spejder."
Hos spejderne lærer unge mennesker at klare sig selv og tage ansvar. De udvikler selvstændighed, samarbejde, kreativ og innovativ tankegang m.m. og finder et hjem "udenfor" hjemmet.
Spejderne lærer og udvikles gennem en række sjove og værdifulde aktiviteter. Det inkluderer f.eks. hvordan man tænder bål, pionering, orientering, planlægning, ledelse, natløb, overlevelse og færdsel i naturen og mange andre ting.
Det gode fællesskab er alt for os. Spejdere er inkluderende, samarbejder og har respekt for hinanden, hvilket danner rammen for alle vores aktiviteter. Som spejder får man venner og oplevelser for livet. Selv efter en livstid vil man stå med gode minder om at synge under stjernerne ved lejrbålet.
KFUM-spejderne er et af Danmarks spejderkorps. KFUM-Spejderne blev stiftet i 1910 af Jens Grane og var frem til 1969 tilknyttet det civile KFUM.
Korpset er inddelt i 35 distrikter, der dækker hele landet. Vi selv hører under Hjorte Distrikt her i det nordsjællandske.
KFUM-Spejdernes vision er: "Sammen rykker vi verden - med vilje".
KFUM-Spejderne giver børn og unge mod til sammen at tage ansvar for en bedre verden ved at udvikle værdifulde kompetencer og skabe meningsfulde fællesskaber med liv og begejstring, som er attraktive for flere børn og unge. Dermed føler den enkelte spejder sig stolt over og anerkendt for at gøre en forskel.
KFUM står for Kristelig Forening for Unge Mennesker, men man behøver ikke være kristen for at være spejder hos os; alle er velkomne uanset tro, politisk overbevisning, etnicitet e.l.
Kristendommen bruges i spejderarbejdet som et middel til at fortolke emner som næstekærlighed, medmenneskelighed og respekt for andre; noget vi mener er essentielt i det at være menneske. Som spejder vil man møde kristendommen og dets budskaber, men det er helt op til den individuelle om man vil tage imod det. At have religion i spejderarbejdet danner en god indgang til det åndelige og skaber et rum, hvor spejderne kan reflektere over deres egen plads i verden og derigennem danne deres egne meninger.
Vi har gode fællesskaber med de lokale kirker og støtter op om hinandens arrangementer.
Spejderarbejdet er bredt, og der er ingen grænser for hvad vi kan finde på at lave, så længe det er sjovt og lærerigt.
Vi øver klassiske spejderfærdigheder som primitiv overlevelse, pionering, tænde bål, førstehjælp m.m., men vi er også innovative og beskæftiger os med miljøet, etik, ledelse, personlig udvikling og meget mere.
Learning by doing
Vi kører efter principperne "Learning by doing" og "Unge leder unge". Man kan sidde nok så længe og høre om, hvordan man bygger en lejrplads, men hvis man ikke selv prøver det i virkeligheden, lærer man det aldrig helt. "Learning by doing" gør det sjovt og spændende at lære nye ting, og dermed bliver vores spejdermøder til både sjov og ballade, men også læring. Alt har et formål.
Derfor har vi meget praktisk arbejde og udvikler os gennem leg og øvelser. Vi går ind for at skabe godt fællesskab og lære unge at blive verdens fremtidige ledere, der kan tage ansvar og skride til handling.